Pembangunan negara umpama filem 'Tiga Abdul' - Mahfuz

Pembangunan negara kini mirip 'Filem Tiga Abdul' lakonan dan arahan Tan Sri P. Ramlee apabila Abdul Wahub hanya boleh menghidu makanan yang dihidangkan oleh keluarga Sidik Sagaraga lakonan Ahmad Nisfu.

Demikian kiasan Ketua Penerangan PAS Pusat, Haji Mahfuz Omar sebelum menamatkan ceramah penerangan anjuran Lajnah Penerangan PAS Kawasan Kepala Batas yang diadakan di Kota Aur, Penaga.

Ujarnya, hari ini rakyat sekadar melihat pembangunan yang dinyatakan oleh kerajaan walhal yang benar-benar memperolehi keuntungan adalah kroni.

"Lihatlah apa yang akan berlaku pada Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) di mana baru majlis pelancaranya sahaja kroni Barisan Nasional (BN) dah kecapi keuntungan manakala rakyat terus dijanjikan mendapat habuan 20 tahun lagi, " jelasnya disambut ketawa hadirin.

Pembangunan NCER melibatkan empat negeri utara iaitu Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis akan dipacu dengan pembangunan berteraskan ekonomi pelancongan, perindustrian dan pertanian.

Kesannya nanti rakyat tempatan akan mendapat keuntungan hasil perancangan kerajaan yang jujur dan berkualiti seiring dengan slogan Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.

Menceritakan dailog Abdul Wahub lakunan Tan Sri P. Ramlee di kandang kuda beliau menyebut, tidak mengapa Sidik Sigara kerana hari ini hari engkau tapi esok hari aku.

Ini bermakna, rakyat kena menghukum kerajaan yang berkuasa dengan menjatuhkan BN yang pernah memperkotak-katikkan rakyat dengan kenaikan barangan seharian, petroleum dan kewujudan tol.

"P. Ramlee sudah membuktikan dalam filemnya betapa peritnya menjadi menantu orang kaya yang cuba memperbodohkan Abdul Wahub lakonannya. Namun begitu, memandangkan kebijakan Abdul Wahub akhirnya syarat yang diucapkan oleh mertuanya iaitu tidak boleh marah, jika tidak akan dijual memakan diri. Kontek sekarang, rakyat kena usaha jatuhkan BN jika mahu melihat Umno berkubur," ujar beliau.

Menurut Haji Mahfuz yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS kedah, rakyat juga harus meneliti kenyataan dua orang tokoh negara yang meminta rakyat meneliti terlebih dahulu kepimpinan sebelum memberi undi dalam pilihan raya.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum menjalani pembedahan koronari jantung pernah berkata, beliau mengimpikan keberanian orang Melayu menentang penyelewengan kepimpinan kerajaan yang ada.

Jika rakyat hendakan BN berkuasa juga jangan sekali-kali memberi mereka peluang memerintah sehingga sampai 90 peratus menguasai parlimen kerana ia tidak baik kepada masa depan negara.

Begitu juga Raja Muda Perak, Raja Nazrin dalam ucapanya berharap rakyat memilih orang yang bermoral untuk memerintah negara kerana sikap itu boleh membantu mencernakan ketamadunan negara pada masa depan.

Pemimpin yang tidak bermoral titahnya, harus disingkir habis-habisan baru negara boleh berkembang dan mengikut landasan kemajuan yang diberkati.

Hadir sama dalam majlis itu ialah Yang DiPertua PAS Kepala Batas, Ustaz Ghazali Wahid, Setiausaha PAS Kawasan, Zulkiply Ishak dan Ketua Penerangan PAS Kawasan, Haji Ahmad Ismail. - mns


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular