Kanak-kanak hilang lagi....

Akhbar arus perdana hari ini melaporkan tentang kehilangan tiga kanak-kanak yang berusia 12 dan 14 tahun. Kejadian tersebut disedari oleh ibu bapa berkenaan apabila adik Norashila tidak pulang ke rumah selepas menunaikan solat tarawih. Bukan sahaja hilang, seorang kanak-kanak perempuan turut ditemui mati dalam keadaan bogel dan mayatnya disumbat ke dalam sebuah beg pakaian di sebuah premis perniagaan di Petaling Jaya.

Berita-berita seperti ini amat menyedihkan apatah lagi ianya berlaku di dalam bulan yang mulia ini. Bulan Ramadhan seolah-olah tidak dihormati lagi dengan terjadinya insiden-insiden sebegini. Apakah nilai kemanusiaan sudah hilang dari masyarakat Malaysia yang gah dengan semangat gemilang dan terbilangnya. Nasib adik Nurin Jazlin juga sehingga hari ini masih belum diketahui. Ke mana menghilangnya pun tidak diketahui, seolah-olah beliau terus lesap dari muka bumi ini.

Di manakah silapnya? Setiap hari masyarakat disogokkan dengan hiburan yang tak henti-henti. Alhamdulillah, bulan ni kurang sket. Tetapi perlukan ia terhenti sekadar untuk bulan ini, mengapa tidak diteruskan untuk bulan-bulan yang seterusnya. Apa kurangnya bulan-bulan yang lain, bukankah bacaan Al-Quran/kuliah ilmu itu suatu perkara yang baik.

Alangkah indahnya sekiranya kita mengamalkan syariat Islam dengan sebenar-benarnya agar hati manusia akan terdidik dengan akhlak dan peribadi yang mulia. Hukum Islam turut dilaksanakan agar dengannya masyarakat akan diperintah dengan adil dan saksama. Sewajarnya pada bulan yang mulia, masyarakat haruslah merenung kembali dan sematkanlah jiwa Ramadhan ke dalam diri.

Seharusnya bukan sekadar diri yang harus berubah, keadaan sekeliling juga harus kita ubah. Marilah kita sama-sama berdoa moga-moga adik Norashila, Rosbazla dan Nursyakila akan pulang ke pangkuan keluarga masing-masing.

Dan kepada mana-mana individu yang mengetahui di mana Nurin Jazlin berada, bantulah keluarganya untuk mendapatkan permata hatinya itu semula. Semoga Allah swt akan melimpahkan pahala dan rahmat yang tidak ternilai banyaknya kepada anda, apatah lagi di bulan Ramadhan ini, perkara tersebut akan menjadi bertambah bererti.

Sebelum menutup sedikit coretan ini, ada sebuah klip video yang ingin saya tunjukkan tentang kasih sayang yang terjalin di antara binatang dan manusia. Walaupun ianya raja segala binatang, tetapi ia juga tahu mengerti tentang kasih sayang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

Diari

Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular