Perjuangan bangsa semata-mata

Sejak awal lagi saya merasa ragu-ragu mengenai cerita yang saya terima berkenaan kekecohan yang berlaku di kawasan Pasir Gudang terutama sekali kes-kes yang melibatkan kematian dan sebagainya. Samada melalui sms atau cakap-cakap mulut dari beberapa kenalan dan rakan sekerja yang merebak dengan pantas akibat tidak usul periksa kesahihan berita tersebut.

Kesannya kita lihat telah memberi tekanan kepada seluruh masyarakat di sekitar Pasir Gudang terutama di Taman Cendana dan Kota Masai yang dikaitkan dengan beberapa kes balas dendam yang menyebabkan kematian dan kecedaraan serius. Bila ini tersebar maka ramai orang yang takut untuk keluar pada waktu malam dan menyebabkan keadaan lengang selepas jam 6ptg.

Lebih malang lagi ada yang mengambil keputusan balik kampung di samping ada juga yang membeli bekalan makanan secara borong menanti untuk menghadapi waktu malang yang 'dijanjikan'.

Taksub Bangsa

Beberapa sms palsu yang diada-adakan telah menyebabkan kerugian pada peniaga-peniaga melayu juga india. Anda cuba bayangkan bermula jam 6 petang kelibat pembeli berlegar di sekitar beberapa kompleks membeli belah semakin berkurangan. Tiba waktu gelap pula keadaan menjadi lengang.

Menurut beberapa rakan saya yang berniaga di sana mengakui perkara ini dan mereka juga kesal dengan beberapa individu yang sengaja membangkitkan semangat perkauman yang menjejaskan keharmonian masyarakat berbilang kaum di sini.

Sms yang dihantar mengenai kekecohan dan kematian akibat balas dendam tidak berlaku dan polis telah pun menghantar pegawainya untuk menyiasat siapa dalang kepada propaganda ini. Hasilnya beberapa individu ditangkap dan berita penangkapan ini adalah benar berdasarkan maklumat yang saya terima bahawa sms yang dihantar dilihat sengaja membakar sentimen melayu dengan india dan ia ternyata palsu.

Pemimpin turun padang

Beberapa pemimpin pas dan umno telah hadir di Taman Cendana bertujuan mendapat gambaran sebenar perkara ini. Apa yang saya diberitahu kaum india dan melayu masih boleh duduk semeja minum kopi dan menceritakan kekesalan mereka mengenai penyebaran maklumat palsu ini.

Beberapa individu di sini juga tidak menyangkal kemungkinan berlaku campurtangan politik kotor yang mahu menjatuhkan imej seorang pemimpin dan kredibilitinya sebagai wakil kepada rakyat yang dipimpin. Masalah perebutan jawatan dan kepentingan peribadi hendaklah dijauhkan dari minda pemimpin kerana ketamakan mencari keuntungan hasil mendapat kedudukan tertinggi dalam negara adalah satu yang tidak beretika dan merugikan rakyat di bawah pimpinannya.

Islam Penyelamat Seluruh Manusia

Bagi saya, Islam telah memberi landasan yang tersusun dalam menangani isu seperti ini. Kita sebagai ummat Islam disuruh apabila menerima sesuatu berita hendaklah dilihat pada siapa yang memberitakan. Kerana barangkali orang yang memberikan laporan itu munafik.

Saya teringat seorang peguam india yang berceramah telah menyatakan bahawa, "Melayu hari ini akan selamat bila dia ikut al-Quran, masalah sekarang dia orang tak ikut...". Geli hati juga bila mengingatkan perkara ini. Yelah bayangkan orang India pun faham agama Islam ada panduan kenapa tidak melayu?

Di kelantan sebagai contoh, orang yang bukan islam dibenar minum arak tapi hanya dalam kawasan tertutup dan ini sudah pasti memberi kesejahteraan kepada masyarakat. Barangkali individu yang mabuk tidak menggangu orang ramai kerana mereka diasingkan dari masyarakat yang sedang dalam keadaan pertimbangan minda yang normal. Kenapa di kelantan Islam dijadikan panduan? Kenapa tidak di Pasir Gudang? Sama-sama fikirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular