Ibtila'

Mendokong PAS ini memerlukan nafas yang panjang .
Merancang perjalanan PAS memerlukan mata yang tajam.
Menjulang syiar PAS memerlukan semangat yang menunjang .
Menggerakkan jentera PAS memerlukan langkah yang mampan .

Justeru ia suatu kewajipan dan tanggungjawab yang sukar dan berat .

يأيها الذين ءامنوا مالكم إذا قيل لكم انفروا في سبيل الله اثاقلتم إلى الأرض أرضيتم بالحياة الدنيا من الآخرة فما متاع الحيوة الدنيا في الآخرة إلا قليل . إلا تنفروا يعذبكم عذابا أليما و يستبدل قوما غيركم و لا تضروه شيئا و الله على كل شئ قدير . إلا تنصروه فقد نصره الله إذ أخرجه الذين كفروا ثانى اثنين إذ هما في الغار إذ يقول لصاحبه : لا تحزن إن الله معنا فأنزل الله سكينته عليه و أيده بجنود لم تروها و جعل كلمة الذين كفروا السفلى و كلمة الله هى العليا و الله عزيز حكيم . انفروا خفافا و ثقالا و جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل الله ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون . لو كان عرضا قريبا و سفرا قاصدا لا تبعوك و لكن بعدت عليهم الشقة و سيحلفون بالله لو استطعنا لخرجنا معكم يهلكون انفسهم والله يعلم أنهم لكاذبون .
( التوبة 38 - 42 )

" Hai orang - orang beriman , apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu : “ berangkatlah ( untuk berjuang ) pada jalan Allah ” kamu berasa berat dan ingin tinggal ditempatmu ? apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat ? padahal kenikmatan hidup di dunia ini ( dibandingkan dengan kehidupan ) di akhirat hanyalah sedikit . Jika kamu tidak berangkat untuk berjuang , nescaya Allah menyeksa kamu dengan seksaan yang amat pedih dan digantinya kamu dengan golongan yang lain dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepadaNya sedikitpun . Allah maha kuasa atas segala sesuatu . Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya iaitu ketika orang - orang kafir mengeluarkannya ( dari Makkah ) sedang ia salah seorang dari dua orang yang ketika itu keduanya berada di dalam gua , di waktu ia berkata kepada temannya : “ janganlah kamu berduka cita , sesungguhnya Allah beserta kita .” Maka Allah menurunkan ketenangannya kepada Muhammad dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan orang - orang kafir itulah yang rendah sementara kalimat Allah itulah yang tinggi . Allah maha perkasa lagi maha bijaksana. Berangkatlah kamu , baik dalam keadaan ringan ataupun berat dan berjihadlah dengan harta dan dirimu di jalan Allah . Yang sedemikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui . Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak berapa jauh pastilah mereka mengikuti mu tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka . Mereka akan bersumpah dengan nama Allah : “ Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama - samamu” Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka benar - benar orang yang berdusta .”


Menjadi sunnah pergerakkan PAS ini :

· Mengharungi gelombang maut yang memerangkap. ( Bahaya )
· Meredah sahara berduri yang meruncing . ( Sukar )
· Menjelajah benua luas yang berliku . ( Jauh dan Sulit )

Namun begitu :

· Tiada ruang untuk mengelak diri
· Tiada lorong untuk lolos dari sunnah itu

لا يستئذنك الذين يؤمنون بالله و اليوم الآخر أن يجاهدوا بأموالهم و أنفسهم و الله عليم بالمتقين إنما يستئذنك الذين لا يؤمنون بالله و اليوم الآخر وارتابت قلوبهم فهم في ريبهم يترددون .
( التوبة 44 - 45 )

“ Orang - orang beriman kepada Allah dan hari akhirat tidak akan meminta izin kepadamu untuk ( tidak ikut ) berjihad dengan harta dan diri mereka dan Allah mengetahui orang - orang yang bertaqwa . Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu hanyalah orang - orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hati mereka ragu - ragu , kerana itu mereka selalu bimbang dalam keraguannya .”

Suatu yang wajar difahami bersama : Ibtila’ atau mehnah berfungsi sebagai satu saringan .
و لنبلونكم حتى نعلم المجاهدين منكم و الصابرين و نبلوا أخباركم . ( محمد 31 )

" Dan sesungguhnya kami benar - benar akan menguji kamu agar kami mengetahui orang - orang yang berjihad dan bersabar diantara kamu dan agar kami menyatakan baik buruk hal ehwalmu.”

و لنبلونكم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الأومال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرين . ( البقرة 155 )

“ Dan sesungguhnya kami akan memberikan cobaan kepada mu dengan sedikit ketakutan , kelaparan , kekurangan harta , jiwa dan buah - buahan . Dan berikanlah berita gembira kepada orang - orang yang sabar .”

الذين أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله و إنا إليه راجعون أولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمت و أولئك هم المهتدون .
( البقرة 156 - 157 )

" ( iaitu ) orang - orang yang apabila ditimpa musibah , mereka mengucapakan : “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raajiuu’n” . Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari tuhan mereka dan mereka itulah orang - orang yang mendapat petunjuk.”

Saringan untuk lahirkan :
· Mujahid yang sabar
· Mendapat petunjuk sepanjang jalan


Ketahanan kita membawa mesej da’awah amat teruji tatkala kita berada di medan. Antara faktor penguji yang paling ketara ialah :

· Maslahah Syakhsiyyah
· Nafsu sendiri
· Sayang anak isteri
· Konflik peribadi
· Maslahah Maddiyah


لتبلون في أموالكم و أنفسكم و لتسمعن من الذين أوتوا الكتاب من قبلكم ومن الذين أشركوا أذى كثيرا و إن تصبروا و تتقوا فإن ذلك من عزم الأمور.
( ال عمرآن 186 )

" Kamu sungguh - sungguh akan diuji terhadap hartamu dan diri mu . dan juga kamu sungguh akan mendengar dari orang- orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang - orang mempersekutukan Allah , gangguan yang banyak yang menyakitkan hati . Jika kamu bersabar dan bertaqwa , maka sesungguhnya yang sedemikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan .”

Sebagai pejuang PAS kita terpaksa bertarung menghadapi kepentingan diri , keluarga , kerjaya dsb .

قل إن كان أباؤكم و أبناؤكم و إخوانكم و أزواجكم و عشيرتكم و أموال اقترفتموها و تجارة تخشون كسادها و مساكن ترضونها أحب إليكم من الله ورسوله و جهاد في سبيله فتربصوا حتى يأتى الله بأمره و الله لا يهدى القوم الفاسقين .
( التوبة 24 )

" Katakan lah jika bapa - bapa , anak - anak , saudara - saudara , isteri - isteri , kaum keluargamu , harta kekayaan yang kamu usahakan , perniagaan yang kamu khuatiri kerugiaannya dan rumah - rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan rasulNya dan jihad di jalanNya , maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang - orang fasiq .”

Antara lain , Ibtila’ yang dihadapi , dilema antara Amal Fardi , Amal Ijtimaie dan Amal Jamaie . Umumnya itu semua adalah Amal Islami . Namun dalam konteks kita tidak ada khalifah Islamiyyah , Amal Jamaie menjadi priority utama perjuangan PAS .

و لتكن منكم أمة يدعون إلى الخير و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و أولئك هم المفلحون.
( ال عمرآن 104 )
" Dan hendaklah ada dikalangan segolongan yang menyeru kebaikan , mengarah yang ma’aruf dan mencegah kemungkaran dan mereka itulah yang beroleh kejayaan .”

كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تـنهون عن المنكر و تؤمنون بالله ولو ءامن أهل الكتاب لكان خيرا لهم منهم المؤمنون و أكثرهم الفاسقون.
( ال عمرآن 110 )

" Kamu adalah sebaik - baik ummah yang dikeluarkan di tengah - tengah manusia supaya kamu mengarah yang ma’aruf dan dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah . Sekiranya ahli kitab beriman tentulah itu lebih baik bagi mereka , diantara mereka ada yang beriman dan kebanyakkan mereka adalah orang - orang yang fasiq .”


Notis :
· Amal Jamaie menjadi tanzim
· Amal Ijtimaie menjadi flatform
· Amal Fardi menjadi unsur pembinaan individu duat .

Beramal Fardi dengan meninggalkan Amal Jamaie adalah nyata kepincangannya .

إن الشيطان ذئب الإنسان كذئب الغنم يأخذ الشاة القاصية و الناحية فإياكم و الشعاب و عليكم بالجماعة و العامة و المسجد .
( رواه إمام أحمد )

“ Sesungguhnya syaithan adalah serigala ( kepada ) manusia sebagaimana serigala (kepada) kambing . Ia membunuh kambing yang bersendirian dan berasingan . Maka awasilah kamu dan juga masyarakat dan diwajibkan ke atas kamu berjamaah , berinteraksi dan mengimarahkan masjid .”


Berkata Abdullah ibnu Al Mubarak :

يا عــابد الحرمـين لو أبــصــــرتـنــا لـعـلــمــت أنك بالعــبادة تــلـــعـب.
من كان يخضب خده بدموعه فنحــــورنا بدمــــائـنا تـتـخضــب

“ Wahai hamba dua tanah haram kiranya kau lihat ( apa yang berlaku kepada ) kami
Nescaya kau akan mengetahui betapa kau hanya bermain - main terhadap ibadahmu”

“ Orang yang kebasahan pipinya dek air mata yang laju mengalir
tengkuk - tengkuk kami kebasahan dek darah kami yang mengalir”


Kita hanya selamat dan kuat dengan berjamaah .

IBTILA’ YANG MENGGANGGU KOMITMEN PROGRAM.

1. Luntur ketaatan pada pimpinan ( mengklasifikasikan pimpinan )
2. Kehadhiran program dalaman yang agak jarang .
3. Keprihatinan terhadap maklumat PAS tumpul
4. Sering beralasan dalam pelbagai keadaan

Menghadapi aneka Ibtila’ , kita mesti kaya perasaan dan berjiwa besar.

FAEDAH AL - IBTILA’

· تكفير الســـيئات
· رفع المـنـزلــة
· المكافأة في الدنيا
· إخلاص النفوس
· إظهار الناس على حقيقتهم
· الإقتداء بالصابرين

Sementara aspek yang lebih menguji / mencabar ialah konspirasi musuh Islam sedunia .

و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين
( الأنفال 30 )

" Dan ingatlah tatkala orang - orang kafir mengatur tipudaya terhadapmu untuk menangkap dan memenjarakanmu atau membunuhmu atau mengusirmu . Mereka menyusun konspirasi itu dan Allah menggagalkan konspirasi mereka dan Allah sebaik - baik Pembalas konspirasi .”

Satu - satunya kekuatan bertahan menghadapi Ibtila’ yang pelbagai ialah yakin pada nusrah Ilahi . Ibtila’ suatu kepastian . Kita tidak boleh mengelak diri dari Ibtila’ justeru perjuangan ini amat mahal harganya .

Kita tidak boleh lari dari gelombang , kerana laut tetap bergelombang . Namun kita harus mahir cara menghadapi gelombang itu.

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين .
( العنكبوت 2 - 3 )

" Apakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : “ kami telah beriman ” sedang mereka belum lagi diuji. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang - orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang - orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang - orang yang dusta .”

أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء و الضراء و زلزلوا
حتى يقول الرسول و الذين آمنوا معه متى نصر الله ألا إن نصر الله قريب .
( البقرة 214 )

“ Apakah kamu menyangka bahawa kamu boleh memasuki syurga sedang kamu belum didatangkan ( ujian ) sebagaimana yang ditimpakan kepada orang - orang sebelum kamu .Mereka ditimpa malapetaka dan kesengsaraan serta digoncang ( dengan pelbagai cubaan ) sehingga berkatalah rasul dan orang - orang yang beriman bersamanya : “ bilakah lagi pertolongan Allah ” Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu terlalu amat hampir .”


Kita tidak perlu meninggalkan perjuangan yang bergelombang ini , kelak kita amat rugi berbuat demikian .

يأيها الذين ءامنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتى الله بقوم يحبهم و يحبونه أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون في سبيل الله و لا يخافون لومة لائم ذلك فضل الله يؤتيه من يشـاء و الله واسع عليم إنما وليكم الله و رسوله والذين ءامنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤتون الزكوة وهم راكعون و من يتول الله و رسوله و الذين ءامنوا فإن حزب الله هم الغالبون .
( الـمـائدة 54 - 56 )

“ Hai orang - orang yang beriman , barang siapa diantara kamu yang murtad dari agamanya maka Allah akan menggantikan dengan kaum yang lain , dimana Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah ,bersikap lemah lembut kepada orang yang beriman dan bersikap tegas terhadap orang - orang kafir , mereka berjihad di jalan Allah dan mereka tidak takut celaan orang - orang yang mencela . sedemikian itu kurniaan Allah yang diberikan kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya dan Allah maha luas pemberianNya dan maha mengetahui . Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah dan rasulNya jua orang - orang yang beriman yang mendirikan solat , menunaikan zakat seraya mereka tunduk kepada Allah . Dan barangsiapa mengambil Allah , rasulnya dan orang - orang yang beriman menjadi penolongnya , maka sesungguhnya pengikut ( ugama ) Allah itulah yang pasti menang .”


PENUTUP .

Intima’ dan Ibtila’ selayaknya ditangani oleh setiap anggota jamaah dengan kesedaran tarbawi yang tinggi kerana ia tidak bersifat teori , sebaliknya perbahasan ini bersifat fikratul amal .

DISUSUN OLEH :
Hj. Nasrudin bin Hj. Hassan Tantawi
Ketua DPP Kawasan Rompin Pahang Darulmakmur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

Diari

Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular