Mana yang lebih ARCHAIC Pak Rashid?


Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman adalah seorang personaliti yang padat dengan kontroversi. Walaupun beliau duduk mempengerusikan sebuah badan yang sepatutunya adil dan tidak memihak kemana-mana namun seringkali ucapan dan kenyataan beliau mencerminkan kecenderungan beliau kepada pihak-pihak tertentu.

Pengumuman penggunaan dakwat kekal semasa hari mengundi oleh Rashid mendapat tempat dalam akhbar tempatan hari ini. Cuma seperti biasa Rashid mengunakan peluang sidang akhbarnya untuk memperkecilkan pihak-pihak tertentu tanpa menghiraukan kedudukan beliau yang dilantik oleh Yang Dipertuan Agong sepatutnya sentiasa dilihat tidak memihak ke mana-mana dan membela nilai dan prinsip demokrasi.

Kata Rashid sebagaimana dipetik oleh The Star:

The ARCHAIC method would be used to satisfy some quarters that claimed fraud had taken place. This is merely to stop certain quarters from using the issue as a political gimmick or to tarnish the image of the commission.

Bermakna Rashid mengakui bahawa penggunaan dakwat kekal ini adalah satu kaedah ketinggalan zaman tetapi diperkenalkan juga oleh kerana kononnya pihak-pihak tertentu menuduh wujudnya penipuan dalam proses pemilihan. Rashid menganggap penggunaan dakwat ini nanti akan menghapuskan apa yang beliau anggap dakyah pihak tertentu yang cuba mencetuskan kerahuan terhadap proses pilihanraya dalam negara.

Takkanlah kisah adanya pengundi yang mengundi lebih dari sekali, pengundi yang telah meninggal dunia bangkit mengundi dan pengundi yang bukan pemegang kad pengenalan mengundi melalui kad pengenalan pengundi lain itu semuanya bohong dan palsu belaka! Saya sendiri berpengalaman melihat di hadapan Pusat Mengundi di Kolej Sunway dalam DUN Seri Setia semasa Pilihanaraya Umum 2004 lalu betapa seorang pengundi berdaftar disitu tidak dapat mengundi apabila mendapati namanya telah digunakan oleh orang lain untuk mengundi.
Hamba Allah itu telah dinasihatkan membuat laporan polis dan saya percaya ini bukan satu kes tetapi terdapat beratus malah beribu pengalaman dan kes seumpama ini berlaku seluruh negara.

Rashid samada tidak tahu (sesuatu yang mustahil) atau pura-pura buat tak tahu. Lalu tuntutan oleh NGO BERSIH agar dakwat kekal ini diperkenalkan sebagai langkah mengatasi penipuan seumpama ini seharusnya dialu-alukan dan diberi pandangan yang positif.

Kata Rashid penggunaan dakwat ini ARCHAIC atau ketinggalan zaman (masih digunakan di Indonesia dan India). Bagi saya ia terpaksa digunakan walaupun ARCHAIC oleh kerana pihak SPR tidak berupaya membendung gejala pengundi hantu seumpama di atas. Biarlah ARCHAIC asalkan ia berupaya menjamin pilihanraya yang benar-benar bebas dan adil.

Dan sebenarnya Rashid tidak sedar salah satu amalan yang masih digunakan oleh SPR sehingga kini dan terus dipertahankan oleh Rashid itulah yang sebenarnya ARCHAIC iaitu UNDI POS untuk anggota polis dan tentera. Kaedah ini sesuai ketika negara berada dalam keadaan darurat , iaitu antara tahun 1948 sehingga 1960 (pengundian pertama 1955, diikuti 1959 PRU pertama), selepas 1960 negara dikira aman, tambah-tambah di alaf baru ini, namun amalan ARCHAIC yang tidak masuk akal ini terus dilaksanakan oleh SPR.

Berek-berek polis pun sudah moden dan canggih malah berada di tengah masyarakat, tiada lagi ancaman keselamatan terhadap mereka. Mengapa mereka masih diarahkan mengundi secara tertutup melalui kaedah ARCHAIC UNDI POS ini?

Malah kalau kita perhatikan Pilihnaraya Palestin yang buminya penuh kacau dan tegang itupun anggota keselamatannya yang beruniform dan memegang senjata, mengudni bersama orang awam yang lain, apakah bumi Malaysiaku Gemilang ini lebih kacau dari Palestin?
Apa pun syabaslah tuntutan rakyat agar SPR semakin terus akhirnya diakui. Kita berharap selepas ini UNDI POS contohnya juga akan dihapuskan, mudah-mudahan Malaysia yang telah 50 tahun Merdeka ini akan menjadi negara demokrsi contoh kepada seluruh negara membangun yang lain.

n32.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular