Jadilah orang yang menegak keadilan

“WAHAI orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada kamu tidak melakukan keadilan.

Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.” (al-Maidah: 8.)

HURAIAN

Menegakkan keadilan dan kebenaran adalah ciri-ciri orang yang beriman. Inilah merupakan ikatan perjanjian yang telah diikat Allah dengan manusia muslim. Allah memerintahkan kita agar bersikap adil dalam membuat pertimbangan dan hukuman. Jangan sekali - kali di atas sentimen kasih dan benci, kita membuat pertimbangan yang salah dengan tidak menegakkan keadilan.

Larangan tegas ini diingatkan oleh Allah kepada orang-orang yang beriman seperti yang berlaku ke atas muslimin lantaran sikap ingin membalas dendam dan marah terhadap kaum musyrikin Mekah yang telah menghalang mereka memasuki Masjidil Haram.

Sikap adil dalam membuat pertimbangan dan hukuman, arahan dan perlaksanaan adalah manifestasi takwa yang tinggi. Keadilan adalah lambang ketakwaan dan martabat diri yang mulia dan Allah amat mengetahui sikap dan pendirian seseorang dalam membuat pertimbangan dan pelaksanaan.

KESIMPULAN

Jiwa manusia tidak dapat mendaki kemuncak pengawalan perasaan khusus dalam membuat pertimbangan dan hukuman melainkan jiwa tersebut berinteraksi secara langsung dengan Allah bukannya kerana sesuatu tujuan yang lain. Orang yang bertakwa meletakkan neraca pertimbangannya menurut kehendak Allah dan rasul-Nya dan tidak berdasarkan hawa nafsu dan keinginan-keinginan yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

Diari

Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular