Jual beli IC bermula, PAS arah petugas bersiap sedia

KUALA LUMPUR, 29 Feb: Kegiatan 'menjual' dan 'membeli' kad pengenalan palsu untuk diberikan kepada orang-orang tertentu supaya mengundi di sesuatu kawasan tertentu kini sedang giat dilakukan di sekitar Lembah Kelang dan Selangor.

Kegiatan ini dijalankan oleh satu sendikit dipercayai menjadi agen kepada Umno.

Modus operandi kegiatan ini sendiket itu adalah mencari sasaran dan menawarkan kad pengenalan haram kepada orang dengan meminta pelanggannya mengundi di sesuatu kawasan yang ditentukan.

Antara golongan yang menjadi sasaran sendiket ini ialah mereka yang tinggal di kawasan setinggan dan juga golongan mahasiswa yang dikira tidak begitu memahami undang-undang dan terdesak dengan masalah kewangan.

Kegiatan ini terdedah apabila sekumpulan mahasiwa sebuah universiti tempatan yang menyertai sebuah kelab motosikal mendedahkan mereka telah didatangi sendikit berkenaan yang menawarkan 'khidmat' kepada mereka.

"Mulanya kami tidak menyedari ianya satu sindiket yang berkerja untuk sebuah parti politik, tetapi setelah kami diminta mengundi di kawasan luar dan diberikan upah baru kami sedar," begitulah dedah seorang mahasiwa.

Katanya, beliau diberikan beberapa kad pengenalan yang mana semua nama dalam kad pengenalan itu tersenarai di buku daftar undi di Kelantan.

"Bila menyedari ini saya mula mengesyaki bahawa ianya satu sendiket haram!" jelas mahasiswa jurusan Jurteru Eletronik itu.

Menurutnya, beliau diberitahu agen berkenaan setiap satu kad pengenalan akan 'dijual' itu akan 'dibayar' RM200 hingga RM300. Ini bermakna kalau seorang pelanggannya menyanggupinya untuk mengundi di tiga kawasan mereka akan memperolehi RM900.

Sementara itu Siasah difahamkan dari sumber lain kad-kad pengenalan palsu yang ditawarkan itu disalin daripada senarai kad pengenalan asal pengundi di sesuatu kawasan.

Adalah dipercayai besar kemungkinan pihak Jabatan Pendafatran Negara (JPN) terlibat sama bersuhabat dengan sendiket ini, jika tidak bagaimana mereka memperolehi kad pengenalan berkenaan.

Dokumen sulit mengenai seseorang warganegara seperti Kad Pengenalan hanya berada dalam simpanan JPN.

Sementara itu seorang penjual kedai makan di Kajang Selangor turut sama mendedahkan beliau juga turut sama didatangi oleh sendiket berkenaan yang menawarkan kad pengenalan untuk mengundi di Kelantan.

"Mulanya mereka bertanya saya apakah tidak mahu melakukan perubahan, tetapi selepas mereka meminta saya mengundi di Kelantan dan akan dibayar, baru saya tahu maksudnya," jelas peniaga berkenaan.

Dakwa penjual itu, sendiket itu mendakwa mereka sebagai pegawai Kemas, iaiti satu agensi di bawah Kementerian Pembangunan dan Kemajuan Luar Bandar, di mana Abdul Aziz Shamsuddin adalah menterinya.

Menurut penjual itu lagi "pegawai' Kemas berkenaan tergesa-gesa meninggalkan kedainya apabila beliau menyatakan seumur hidupnya beliau tidak pernah mengambil upah untuk mengundi menggunakan kad pengenalan orang lain.

Adalah dipercayai sendikit berkenaan akan terus berkeliran dan mencari mangsa-mangsanya.

Sebelum ini, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi amaran agar para pengundi luar yang tidak sah jangan datang mengundi di Kelantan atau Terengganu. Jika mereka datang juga, tindakan yang sewajarnya akan diambil oleh petugas PAS.

Menurut undang-undang juga, memiliki dan memegang kad pengenalan orang lain adalah satu kesalahan dan boleh didenda. - siasah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular