Layakkah Malaysia Dijadikan Contoh?

Saya terbaca keratan akhbar Berita Harian yang bertajuk “Bosnia disyor contohi Malaysia”, dan salah satu petikannya berbunyi


SARAJEVO 22 Jun - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengesyorkan Bosnia dan Herzegovina agar mengambil contoh kaedah bersepadu yang dilakukan oleh Malaysia dalam merangka rancangan ekonomi, politik dan sosial di negara itu.

Pada mulanya hatiku tertawa kecil dek perkara yang mungkin agak jaggal bagi diri saya tetapi tidak pada sahabat-sahabat. Tidak mengapalah, sebelum kita mengupas perkara ini dengan kefahaman yang lebih mendalam, marilah kita memerhatikan di antara pro dan kontranya.

:: Pro

Pertama

Malaysia aman dari sebarangan serangan-serangan bersenjata Yahudi, Amerika dan lain-lain. Kebanyakan negara OIC mengalami masalah kerosakan dan kemusnahan akibat diserang. Mungkin ini menunjukkan bahawa Malaysia adalah sebuah Negara Islam yang aman.

Kedua
Malaysia dihuni oleh beberapa bangsa dan kaum yang pelbagai, namun ia masih mengekalkan kesefahaman di antara kaum dan agama yang pelbagai tersebut. Islam masih boleh diterima oleh masyarakat bukan Islam.

Ketiga
Malaysia menjalankan pilihanraya demokrasi yang menggalakkan persaingan sihat di antara parti-parti yang berlainan.

Keempat
Malaysia masih mengekalkan institusi ulama’ di setiap negeri. Walaupun pelbagai tohmahan terhadap Islam dihujani dari pelbagai pihak, namun ulama’-ulama’ ini masih memperjuangkan Islam di bumi Malaysia.

Kelima
Ekonomi Malaysia masih boleh dikatakan stabil berbanding negara-negara lain. Walaupun mengalami beberapa krisis ekonomi, Malaysia berjaya mengatasinya dengan beberapa perancangan-perancangan yang hebat.

Keenam
Malaysia hidup dengan konsep terbuka, contohnya menjadi tuan rumah dalam beberapa kejohanan dan sukan. Malaysia boleh diterima di kaca mata dunia. Contohnya, Stadium Bukit Jalil, Litar Sepang dan lain-lain.

Ketujuh
Malaysia memiliki kemajuan, samada dari sudut industri, teknologi, pembangunan dan banyak lagi. Contohnya KLCC, Putrajaya dan banyak lagi

Inilah beberapa pro yang boleh saya senaraikan secara umum pada pandangan saya. Walaupun pada pandangan kassar anda akan mendapati bahawa “Malaysia ni majulah jugak kalau nak dibandingkan dengan Bosnia dan lain-lain negara”

Setelah kita meneliti 7 pro ini (secara kulit) marilah kita mengupasnya dengan lebih mendalam tentang kelayakan Malaysia menjadi negara contoh. Bandingkan

:: Kontra

Pertama
Malaysia selamat dari peperangan bersenjata, tetapi rakyat Malaysia sudah mati dan pupus kerana kalah di dalam Perang Media yang telah dilancarkan dan dipasang oleh Yahudi ketika melepaskan Malaysia sebagai sebuah negara merdeka. Hari ini, banyak zombie-zombie yang berdangdut dan berbogel di pentas-pentas dan kaca-kaca televisyen.

Antara senjata-senjata yang telah dilancarkan ialah Realiti TV, Sure Heboh, Gang Starz dan banyak lagi. Tengoklah disekeliling anda, berapa ramaikah zombie-zombie telanjang yang berkeliaran dengan pakaian-pakaian Yahudi? Fikirlah sendiri.

Kedua
Walaupun Malaysia yang dihuni oleh pelbagai agama dan bangsa, namun umat Islam semakin dibasmi secara senyap-senyap oleh pihak-pihak tertentu yang bertopengkan Islam. Contohnya IFC yang semakin mengotori dunia Islam, Islam Liberal yang merendahkan mertabat Islam dan sebagainya. Lihatlah contoh yang dilakukan oleh Lina Joy.

Sekiranya Malaysia dikatakan negara Islam yang menggabungkan agama-agama yang berbeza, mengapa Islam dihina sedangkan agama-agama lain yang sepatutnya berada di bawah, dinaik-naikkan sehinggalah uamt Islam sendiri malu dengan Islamnya. Tengoklah Gubra, Sepet dan Muallaf, filem-filem yang memburukkan Islam tetapi diberi lesen untuk dlakonkan. Fikirlah sendiri.

Ketiga
Benarkah Malaysia mengamalkan sistem pilihanraya demokrasi? Masalah kroni, rasuah, pengundi hantu dan banyak lagi yang tak larat untuk dinyatakan di sini, anda masih boleh mengatakannya berdemokrasi? Sekiranya mengamalkan sistem demokrasi, mengapa parti-parti lain yang membangkang ditahan dan dihumban di dalam ISA?

Salahkah membangkang parti yang sedang memerintah sekarang? Kalau nak menjadi pemerintah berkuku besi, tak perlulah mengamalkan “sistem demokrasi” yang dimegah-megah. Haramkan sahaja parti selain kerajaan, bukankah lebih mudah. Ini menunjukkan Malaysia mengatakan bahawa mereka mengamalkan sistem demokrasi, tetapi langsung tidak melaksanakannya. Ikirlah sendiri.

Keempat
Malaysia mengekalkan institusi ulama’? saya tergelak lagi buat kali kedua. Berapa ramai ulama’ digam? Perlukah saya senaraikan di sini? Ini belum lagi dicampur darabkan dengan mereka yang diugut dengan pelbagai ancaman. Mungkin mereka mengatakan bahawa “ulama’ yang dikekalkan” adalah Masyitah dan Pirdaus, tetapi kita agak terkilan juga, ke manakah hilangnya yang lain?

Ulama’-ulama’ tersebut telah digam, di ISA kan, dibogelkan, ditahan, diugut, dikecam dan banyak lagi penghinaan terhadap ulama’-ulama’. Masih bolehkah kita mengatakan bahawa Malaysia merupakan negara Islam? Adakah Masyitah dan Pirdaus sahaja yang akan mengembangkan institusi ulama’? Fikrilah sendiri

Kelima
Ekonomi Malaysia stabil? Stabil dari sudut manakah itu? Stabil pada pandangan menteri-menteri sahaja? Mungkin juga, kerana “ekonomi-ekonomi” menteri sudah sememangnya stabil. Lihatlah istana-istana, kereta-kereta dan kekayaan mereka. Di manakah bantuan-bantuan yang sepatutnya disalurkan kepada orang-orang miskin? Adakah mereka perlu menunggu pilihanraya empat tahun sekali untuk menerima beras dan kain pelikat?

Masalah AP yang masih kelabu, rasuah dan banyak lagi yang semakin mencemari dunia ekonomi Malaysia. Adakah ekonomi Malaysia dikatakan stabil walaupun seorang sahaja yang kaya? Stabilkah ekonomi Malaysia dengan pembaziran ketika perkahwinan datuk-datuk? Fikirlah sendiri.

Keenam
Keterbukaan Malaysia di dalam setiap urusan terutamanya sukan, sebenarnya menunjukkan kekurangan menterinya. Contohnya dari sudut pemakaian atlet-atlet sukan, yang semakin membogel di dalam kebanyakan sukan dan permainan. Mengapa perlu diikutkan perangai-perangai tersebut? Hendak berlumba lari atau hendak menayangkan body?

Bola sepak untuk wanita? Mengapa perlu mengorbankan maruah gadis-gadis Melayu supaya mereka menjadi lelaki di dalam dunia sukan? Nisa’ Games sudah dianjurkan, mengapa tidak diaplikasikan diperingkat negara? Sukan renang, mengapa sampai begitu sekali atlet-atlet diaibkan? Fikirlah sendiri.

Ketujuh
Malaysia memiliki kemajuan dari sudut luaran sahaja, tetapi jiwa generasi-genarsi yang bakal mewarisi tampuk pemerintahan Malaysia, semakin dikosongkan dengan hiburan, dan keseronokan yang semakin dipopularkan. Adakah dengan adanya KLCC, negara sudah dikira maju?

Genting Highland? Perjudian? Cinema dan bertimbun lagi maksiat-maksiat di seluruh pelusuk Malaysia, adakah masih ingin mengatakan Malaysia sebuah negara maju? Trend muda-mudi yang tidak bertmadun juga hendak dikatakan maju? Fikirlah sendiri

Kesimpulan
Setiap manusia telah dikurniakan oleh Allah akal supaya digunakan untuk berfikir. Pada saya, persoalan tentang “kelayakan Malaysia sebagai negara contoh” sudah terjawab. Anda boleh bandingkan sendiri. Adakah Bosnia akan menjadi Malaysia yang kedua? Fikirlah sendiri.

http://drfikrah.blogspot.com/2007/06/layakkah-malaysia-dijadikan-contoh_23.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular