Himpunan besar-besaran Persatuan Penduduk Felda Cahaya Baru

Semalam telah diadakan satu himpunan besar-besaran Persatuan Penduduk Felda Cahaya Baru menuntut hak pampasan hasil penjualan tanah mereka kepada syarikat Cahaya Baru Development Berhad (CBDB) yang masih tertangguh sehingga ke hari ini. Himpunan ini telah dihadiri seramai lebih kurang 400 orang yang bertempat di dataran Pekan Sri Tanjung di sini.

Keris masih jelas terhunus tetapi tiada apa yang diperjuangkan melainkan perut sendiri.

Masih lagi mengundi Barisan Nasional?

Antara resolusi yang dicapai adalah menghantar memorandum kepada Menteri Besar Johor dan menuntut pihak kerajaan campur tangan dalam perkara ini.

En. Ahad ketika ditemuramah oleh para wartawan berkata bahawa mereka tiada jalan lain lagi setelah gagal di segi perundangan. Ini kerana syarat-syarat perjanjian yang agak kemas sehingga mereka mati akal. Beliau juga berharap pihak kerajaan campur tangan dalam hal ini.

Persoalannya, apakah penduduk felda cahaya baru tidak belajar dari pengalaman lalu? Perjuangan isu berkaitan rumah rakyat di sini pada satu ketika dulu telah membuahkan hasil. Kejayaan itu adalah hasil desakan pas dan persatuan penduduk yang bersatu ke atas kerajaan negeri ketika itu.

Apa yang diresolusikan kali ini adalah satu langkah ke belakang bila mana persatuan ini mengambil jalan menyerahkan memorandum sahaja. Mereka perlu ingat perkara ini sudah berlarutan selama lebih 10 tahun dan ini adalah suatu jangka masa yang amat lama. Mana campurtangan wakil rakyat, pemimpin umno yang mengaku memperjuangkan bangsa melayu? Di sinilah sepatutnya mereka menggunakan kuasa politik yang dimiliki pemimpin kerajaan ini.

Bagi saya, orang melayu masih lemah dalam memahami konsep politik yang sebenar di negara ini. Siapa lagi pemimpin yang kita harapkan selain pemimpin yang kita angkat dalam pilihanraya? Mereka inilah yang sepatutnya ke hadapan dalam menghadapi isu ini. Tapi apa yang kita lihat tidak sepertimana sepatutnya. Mereka hanya berdiam diri dan lena di kerusi empuk masing-masing.

Sedikit pengajaran yang boleh kita ambil dari Isu Geran Tanah di Ijok yang dituntut kaum india di sebuah estet di sana pada pilihanraya kecil lalu. Mereka bersatu untuk tidak mengundi BN jika geran tanah masih tidak diserahkan walaupun telah 10 tahun mereka hidup sebagai peneroka di situ. Mereka berjaya kerana mereka faham apa erti atau fungsi wakil rakyat yang mereka angkat menjadi pemimpin mereka.



Walaubagaimanapun, saya tidak yakin orang melayu felda cahaya baru akan berani melakukannya sebagaimana penduduk india di Ijok untuk mengubah undi yang sepatutnya diumumkan dalam resolusi himpunan ini jika minda mereka masih tertutup dengan doktrin pemikiran kuno yang mereka warisi sejak dahulu lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular