Editor Majalah Herald panel forum Kalimah Allah

Editor Majalah Herald, Lauwrence Andrew, bakal menjadi salah seorang anggota panel forum ‘Kalimah Allah’ mewakili agama Kristian yang akan diadakan pada hari Khamis, 4 Februari ini.

Beliau yang turut mewakili agama Kristian akan hadir pada majlis anjuran Tabung Amanah Tok Kenali sempena majlis Seminar Pemikiran Islam Semasa.

Forum anjuran Tabung Amanah Tok Kenali dibuat sempena majlis Seminar Pemikiran Islam Semasa dan dijangka akan menarik perhatian banyak pihak.

Wakil agama Islam pula adalah Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (Kias), Dr Johari Mat manakala seorang lagi adalah wakil dari agama Budha.

Forum tersebut akan Anggota Parlimen Kawasan Machang, Saifuddin Nasution.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan berucap pada majlis penutup program berkenaan kira-kira pukul 4.15 petang pada majlis yang akan diadakan di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik).

Penolong Pengurus Tabung Amanah Tok Kenali, Rosli Abdullah dalam sidang medianya memberitahu program julungkali itu diadakan sehari bermula dengan pembentangan kertas kerja bertajuk ‘Pemakaian Kalimah Allah: Suatu Pernyataan Keperihatinan oleh Dr Siddiq Fadzil.

“Pembentangan kertas kerja kedua pula akan disampaikan oleh Ustaz Wan Ji Wan Husin bertajuk Penggunaan Kalimah Allah Bagi Non Muslim”,ujarnya lagi.

Kertas kerja ketiga menurutnya akan dibentangkan Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Dr Mohd Nur Manuty yang bertajuk Pemakaian Kalimah Allah; Antara kebimbangan dan Keyakinan Rakyat.

Jelas Rosli lagi, dijangka 1,000 peserta yang mewakili wakil-wakil rakyat, Anggota Parlimen, pemimpin masyarakat serta pemimpin lantikan politik akan hadir pada majlis ini.

Pada masa yang sama beliau turut menyeru masyarakat bukan Islam khususnya pemimpin masyarakat hadir pada majlis tersebut bagi mendapat penjelasan berhubung perkara itu.

Menurutnya, antara lain program berkenaan diadakan bertujuan untuk memberi kefahaman terhadap penggunaan kalimah Allah dalam perspektif al-Quran dan semangat perlembagaan persekutuan.

“Pada masa yang sama juga ianya bertujuan untuk menyediakan wacana untuk kesatuan berfikir, bertindak di kalangan pelbagai pihak dan masyarakat, ilmuan dan politik.

“Ianya juga bertujuan untuk menegakkan pendirian umat Islam berkaitan tajuk seminar, ”ujarnya.

Oleh : Rizal Tahir

1 ulasan:

hambaAllah86 berkata...

Mane yang di katekan kononnya pembela nama Allah tp hakikatnya merekalah yang menjatuhkan islam.13hb,3pm(humrao jaan)sebuah cite hindustan yang ditayangkan di TV3, trg2 dlm cite tu d letakkan nama pelacur tersebut "bismillah'.mengapa filem n di bnrkan tayangannya???pdhal ianya trg2 menghina islam.

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular