Mahathir Ungkit Lagi Isu Jambatan Indah


Tun. Dr. Mahathir sekali lagi membangkitkan isu jambatan indah ketika beliau berucap di satu majlis yang diadakan di Hotel New York, Johor Bahru pada hari Sabtu yang lalu. Dalam ucapannya beliau juga menyentuh sejarah perjuangan Umno dan pengorbanan bekas-bekas perdana menteri yang mempertahankan Umno walaupun Umno diuji berbagai masalah dalaman tetapi Umno kukuh. Menurut beliau antara peristiwa yang tidak dapat dilupakan adalah penubuhan Parti Semangat 46 yang disebabkan oleh berlakunya perpecahan dalaman Umno. Tetapi Umno tetap menang dalam pilihanraya dan Umno masih disayangi oleh orang Melayu dan juga peristiwa pemecatan bekas timbalan Perdana Menteri sekali lagi, Umno mengalami perpecahan. Begitupun Umno masih disayangi oleh Orang Melayu.

"Saya tetap sayang Umno, saya sayang Umno," kata Mahathir. Menurut beliau lagi, beliau kecewa kerana Jambatan Indah yang dirancang semasa beliau menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri dahulu tidak diteruskan oleh pengganti beliau walaupun ianya tidak mendapat tentangan dari Rakyat Johor sendiri.


Dalam sessi soal jawab, wakil dari NGO bertanya,"Tun, dulu semasa Tun sebagai PM ketika Tun berada di Arab Saudi, Tun mengisytiharkan Malaysia Negara Islam, tetapi apabila Perdana Menteri yang baru mengisytiharkan Islam Hadhari, apa pandangan Tun?".

Tun menjawab bahawa Islam Hadhari tidak betul.

"Islam Hadhari itu tak betul, yang saya tahulah Islam ni ikut Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Tu dia (Pak Lah) sendiri yang buat, " jawabnya sinis.

Soalan kedua dari seorang wakil media, "Adakah Tun menyesal melantik Pak Lah sebagai pengganti?".

"Ya, saya mulanya ingatkan dia Mr. Clean, saya percaya dia, saya serah lah tugas untuk dia tapi lain pulak sekarang ni... dia memperkayakan anak beranak dia. Pasal tulah saya tak bagi anak saya bertanding. Saya tak nak orang kata saya memperkayakan anak beranak saya." Jawab beliau.

Majlis tersebut dihadiri hampir 300 orang walaupun sasaran adalah hampir seramai 600 orang. Ketua Pemuda Pasir Gudang, Syed Othman yang turut hadir di dalam majlis itu telah ditemuramah oleh seorang wartawan mengenai isu jambatan indah yang disebutkan oleh Tun.


"Kita menyokong penuh mengenai isu jambatan yang disebutkan oleh Tun dalam ucapannya. Tetapi kenapa Tun hanya menyerang peribadi Pak Lah sahaja, kenapa beliau tidak bongkarkan masalah dalam Umno sendiri yang diakhir-akhir ini Isu rasuah sedang hangat diperkatakan terutama isu yang melibatkan timbalan perdana menteri sendiri yang didedahkan dalam harakah baru-baru ini. Mengapa beliau tidak bangkitkan isu ini jika benar beliau sayangkan Umno dan membenci amalan rasuah dalam Umno sebagaimana ketika beliau kalah dalam pemilihan perwakilan bahagian Umno baru-baru ini?." demikian persoalan yang dibangkitkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular