Isu Royalti Minyak : “Zaman Joli Katak Berakhir”- Ku Li


Zaman ‘joli katak ‘ sudah berakhir dan wang ‘loteri minyak’ makin berkurangan, khususnya akibat kelemahan pengurusan kerajaan, kata pemimpin veteran Umno, Tengki Razaleigh Hamzah.

Berikut adalah isi wawancaranya dengan akhbar atas talian Malaysiakini.com :

1- Rancangan asal penubuhan Petronas tidak termasuk mengeluarkan minyak berlebihan untuk membayar kos projek kerajaan berbilion ringgit.

2- “Ia bermula dengan perjanjian (pembelian peralatan ketenteraan) dengan Margaret Thatcher (perdana menteri Britain pada masa itu).

3- “Kemudian pengeluaran minyak tiba-tiba berganda daripada 650,000 tong sehari kepada lebih satu juta tong sehari (untuk menampung pembelian senjata). Itu sudah terlalu banyak untuk kita”.

4- “Ianya bkan isu yang sukar sebab selagi minyak itu ditemui di perairan Kelantan, sama ada ianya kawasan usaha sama atau sama ada ia di luar pantai dalam zon ekonomi ekslusif Negara, Petronas tetap perlu membayarnya”.

5- “Saya lakukan ini demi Negara. Saya tidak terhutang budi kepada sesiapa. Saya mahu lihat hak daulat rakyat negara ini terjaga”.


Rakyat Kelantan berpeluang mendengar sendiri penjelasan pengasas Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah mengenai hak negeri ini ke atas royalti minyak.

Ceramah khas mengenai royalti petroleum anjuran Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) dijadual diadakan 28 Januari ini.

Program dijangka diadakan di Dewan Konvensyen Kelantan Trade Centre (KTC) bermula jam 7 malam.

Program akan bermula dengan solat Maghrib. Kemudian diikuti solat hajat dan solat Isyak berjemaah dan ceramah umum yang akan disampaikan Tengku Razaleigh.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular