Berdakwah satu Kepuasan

Oleh: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat

1. Dewan Pemuda PAS Pusat baru sahaja selesai menyempurnakan lawatan kerjanya yang pertama ke negeri Sabah bagi sessi ini .

2. Selain pertemuan dengan anggota pemuda PAS Sabah , mesyuarat Pemuda Pakatan Rakyat Sabah [ SEPAKAT ] dan menyampaikan kuliah serta ceramah , kami juga turun ke padang menyempurnakan misi dakwah .

3. Pengalaman saya sepuluh tahun yang lalu masih segar dalam ingatan bagaimana kami dari team Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang turun mengedar risalah dan dakwah kepada masyarakat sempena sambutan tahun baru . Pada waktu itu , saya rasa sungguh malu dan segan melakukan aktiviti sebegini . Seolah - olah semua orang memandang ke arah saya . Akhirnya saya hulurkan risalah dan kemudiannya terus lari meninggalkan mereka terpinga - pinga menerima risalah .

4. Peringkat awal , saya sendiri berasa tidak selesa , janggal dan kerdil untuk menyertai operasi dakwah sebegini . Takdir Allah swt pada sekitar tahun 2004 sewaktu menyertai operasi dakwah dan amar makruf nahi mungkar ke Teluk Chempedak Kuantan , saya di beri pengalaman berharga oleh Allah swt yang akhirnya menjadikan saya lebih yakin , berani , gembira dan puas dengan aktiviti dakwah seperti ini .

5. Pengalaman berharga yang saya maksudkan itu ialah apabila salah seorang pasangan muda lelaki dan perempuan sedang bercekerama di celah batu besar di Teluk Chempedak menerima risalah yang saya hulurkan [ berjudul : Jauhi Gejala Sosial yang Negatif ] dan kemudiannya mengekori saya tanpa disedari oleh saya sendiri sehingga selesai operasi dan saya mahu pulang ke rumah , mereka memintas dan menahan kenderaan saya .

6. Permulaannya saya jangka mereka mahu belasah saya . Rasa berdebar dan resah tetapi bersedia menerima apa jua kemungkinan . Saya hanya seorang diri pada masa itu berpisah dari kumpulan untuk pulang ke rumah . Rupa - rupa pasangan anak muda tadi menerpa saya untuk meminta maaf sambil menangis dan mencium tangan meminta saya membimbing mereka ke jalan yang benar .

7. Semenjak itu , saya yakin , seronok , gembira dan puas jika sesekali berkesempatan menyertai operasi dakwah sedemikian dan ianya bertolak dari beberapa nokhtah nilai :

a] Saya dapat berinteraksi langsung dengan sasaran dakwah [ madu'u ] yang sebenar .
b] Islam dibawa keluar dari 4 penjuru dinding masjid dan surau .
c] Gembira dapat membantu insan yang leka dan lalai agar insaf dan sedar .
d] Mempertingkatkan skil dakwah dan memperhalusi method / uslub dakwah
e] Menghubungkan saya dengan pelbagai ragam dan karenah masyarakat
f] Menunaikan perintah Allah swt dalam berdakwah
g] Bangga dan puas apabila madu'u insaf dan bertaubat malah saya sendiri turut insaf

8. Insyaallah , Dewan Pemuda PAS akan terus mengaktifkan aktiviti dakwah dengan mempelbagaikan method . Satu kursus kejurulatihan dakwah akan diadakan untuk melatih petugas - petugas dakwah agar lebih seni , halus dan berkesan dalam membuat sentuhan dakwah kepada ummah .

9. Malah satu cabaran baru akan ditangani oleh Dewan Pemuda PAS kini ialah dakwah kepada golongan non muslim . Saya sifatkan ianya baru bagi Dewan Pemuda PAS kerana ini adalah pengalaman yang belum pernah diterokai secara rasmi dan serius sebelum daripada ini . Matlamatnya ialah untuk memberi gambaran yang positif mengenai Islam setelah sebahagian besar non muslim mengalami Islamophobia .

10. Kita adalah pendakwah bukan penghukum ! , pendekatan berasaskan prinsip ini akan digerakkan sepenuhnya . Insyaallah , pada 23 dan 24 hb January ini saya bersama Dewan Pemuda PAS Pusat akan menganjurkan kembara dakwah melalui jalan keretapi dari Kuala Lumpur , Melaka , dan Johor dengan pelbagai aktiviti di sepanjang persinggahan atau stesen selama 2 hari . Siapa nak ikut ... jom dakwah !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular