Duta Penyelamat dan Kasih Sayang

TAIPING, 9 Ogos (Hrkh) – Setiap pimpinan di setiap kawasan mestilah menjadi `duta penyelamat' dan `duta kasih sayang' kepada masyarakat setempat agar kehadiran mereka mendatangkan manfaat dan ketiadaan mereka suatu kehilangan yang amat dirasai oleh setiap anggota masyarakat. Oleh kerana itu apabila berlakunya satu bencana dan trajedi yang melibatkan kehilangan nyawa dan harta benda, pimpinan PAS mesti terkehadapan daripada mana-mana pertubuhan sebagai `duta penyelamat' dan `duta kasih sayang'.

Demikian dinyatakan oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Haji Anuar Tahir, ketika berucap kepada seluruh perwakilan PAS Negeri Perak di majlis Munaqasah Ucapan Dasar Presiden di Markas Tarbiyah PAS Negeri, di Air Kuning, Taiping, Ahad lalu.

"Sewaktu seseorang itu atau keluarganya ditimpa dengan musibah sama ada kebakaran, banjir, dilanda angin puting beliung, mereka dalam keadaan sedih dan pilu, ketika itu kita yang mendahului lain-lain pertubuhan, datang sebagai `duta penyelamat' dan `duta kasih sayang' menghulurklan bantuan sama ada wang ringgit atau tenaga tulang `empat kerat' , pastinya bantuan itu mereka ingat sampai bila-bila," ujar beliau.

"Kita bukan hendakkan pujian atau sanjungan dari sesiapa, kita berikan pertolongan kerana Allah kerana kita wajib membantu mana-mana orang yang ditimpa kesusahan dan penderitraan, kerana itu pimpinan PAS mesti berada barisan depan untuk menghulurkan pertolongan dan bantuan,"tambah beliau.

Walaupun bantuan yang diberikan tidak seberapa, tetapi apa yang penting di saat mereka yang ditimpa musibah dan mengharapkan bantuan, ketika itu pimpinan PAS tampil memberikan bantuan dengan mengenepikan fahaman politik kepartian, tanpa mengira bangsa dan agutan agama, katanya.

"Kata orang 'teman ketawa senang dicari, teman menangis sukar ditemui', ketika orang menangis itulah pimpinan PAS datang sebagai `duta penyelamat', memberikan semangat kepada mereka yang ditimpa musibah dan mengingatkan mereka tentang kesabaran kerana setiap yang hidup pastimya mati dan setiap manusia akan diuji dan dicuba oleh Allah," jelasnya.
Beliau turut mengingatkan pimpinan PAS di setiap kawasan khususnya yang akan menjadi calon supaya bertemu dengan masyarakat dengan semangat `kasih sayang', bertemu dengan setiap anggota masyarakat dengan `senyuman' dan memberikan bantuan yang sewajarnya bila diperlukan.

"Jangan bila `gendang perang dipalu' dan Parlimen pun dibubarkan, baru kita sibuk untuk bertemu dengan masyarakat, ketika itu kita akan diejek dan diperli bila pilihan raya baru hendak tunjuk muka, baru hendak buat baik," ujarnya.

Sehubungan itu beliau turut mengingatkan pimpinan PAS supaya memperbanyakkan kawan dan mengurangkan lawan kerana dalam pilihan raya kerana undi dari orang ramai adalah amat berharga, disebabkan itu sebarang perselisihan faham mesti dihindari dan dielakkan terutama dengan rakan-rakan dari KeADILan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular