Dasar Pendidikan Negara??

Melalui agenda Pendidikan, Perhimpunan Agung MCA ke-54 di Melaka pada 19 Ogos lalu, memutuskan parti itu akan berhabis-habisan berjuang agar semua murid SRK (C) akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) bagi mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda (CINA). Dan matlamat mereka hampir pasti tercapai kerana kerajaan pimpinan Umno tidak ada kuasa menolak tuntutan mereka lebih-lebih lagi pilihan raya di ambang mata.

Syabas diucapkan kepada pejuang-pejuang politik dan bahasa Cina. Dalam politik orang Cina berjaya, demikian juga dalam pendidikan. Bahasa Cina akan kekal relevan kepada masyarakat itu di Malaysia. Sains dan Matematik boleh diajar dalam bahasa Cina. Syabas sekali lagi.

Malangnya, di negara yang dianggap sesetengah pihak ini sebagai negara ketuanan Melayu, Sains dan Matematik tidak boleh diajar dalam bahasa Melayu (Malaysia). Umno diam membisu. Orang Umno Johor yang sesekali memberontak kerana dasar ini terbukti tidak menguntungkan anak-anak Melayu terutama di pedalaman, juga mati akal selepas pemimpin besar mereka meminta mereka diam.

Maka berkuburlah bahasa Melayu dalam ilmu penting seperti Sains dan Matematik. Pejuang bahasa Melayu pun nampaknya sudah letih, sudah capek. Mereka seolah-olah hampir mati di padang pasir Sahara, tanpa air berhari-hari lamanya.

Melayu tanpa bahasanya, berakhirlah satu lagi episod sedihnya. Seorang rakan saya yang bukan Melayu tetapi beragama Islam berkata, orang Melayu sudah ditelanjangkan segala-galanya. Semuanya sudah punah. Ekonomi Melayu hampir 0 (zero), akhlak Melayu hampir 0, pelajaran pun Melayu hampir 0.

Satu perkara yang masih tinggal dan disegani pada orang Melayu adalah Islamnya. Jika Islamnya tercabut, orang Melayu betul-betul sudah 0, mungkin sudah jadi macam Red Indian di Amerika Utara!

Petikan dari Harakahdaily.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular