500 aktivis Muslimat Johor berhimpun hadapi pilihan raya

KLUANG, 29 Julai (Hrkh) – Buat pertama kalinya Dewan Muslimat PAS Negeri Johor (DMPNJ) telah berjaya mengadakan satu himpunan khusus bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-12, akan datang.

Kemenangan Islam’ yang diadakan di Simpang Renggam, dekat sini, turut dihadiri Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh; manakala Pesuruhjaya PAS Johor, Dato’ Dr Mahfods Mohamad, telah merasmikan himpunan ini.

Hadir sama pada majlis ini Ketua DMPNJ, Atiah Ahmad; Ketua Dewan Ulamak PAS Johor, Ustaz Abdullah Hussein; Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor, Ustaz Atan Gombang; serta lebih 500 muslimat yang mewakili kawasan-kawasan dari seluruh Johor.

Ketika berucap pada majlis ini, Ketua DMPNJ, Atiah Ahmad, menjelaskan, objektif program ini diadakan antara lain bertujuan menghimpunkan seramai mungkin muslimat dari seluruh negeri ini untuk gerakkerja pilihan raya.

“Selain itu program ini juga bertujuan memotivasikan muslimat khusus ke arah gerakerja pilihan raya, menjelaskan struktur organisasi HalWa dalam PAS selain mendedahkan kepada muslimat situasi sebenar kerja-kerja pilihan raya.

Katanya lagi, di era globalisasi ini muslimat tidak lagi bersifat sebagai penonton semata-mata sebaliknya muslimat dituntut untuk terjun sama dalam perjuangan dengan berbekalkan ilmu selain mempunyai persiapan fizikal dan mental yang mantap.

“Muslimat juga perlu memiliki semangat juang yang kukuh di samping mengikhlaskan diri, istiqamah serta sanggup berkorban masa, tenaga dan wang ringgit semata-mata untuk perjuangan ini, dengan adanya sifat-sifat ini barulah muslimat berupaya untuk menggabungkan diri dalam perjuangan yang terlalu mencabar ini,"jelasnya.

ImageKetika berucap pada majlis yang sama, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh, mengingatkan muslimat, kerja-kerja dakwah bukan satu kerja yang mudah, banyak ujian serta cabaran perlu dihadapi.

“Memanglah kerja-kerja dakwah ini tidak mudah, ianya memerlukan pengorbanan yang sangat besar sebab itu tidak semua orang mampu melakukannya, mungkin disebabkan kesibukan urusan seharian yang perlu dilakukan atau halangan-halangan lain yang tidak dapat dielakkan.

Namun begitu jelasnya lagi, mahu tidak mahu, sama ada suka atau tidak, kerja-kerja dakwah ini perlu diteruskan juga walaupun ianya menuntut pengorbanan yang bukan sedikit, selain itu ianya juga perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh, sabar dan yang paling penting keikhlasan hati kita.

“Lebih-lebih lagi bila membabitkan kerja-kerja politik, banyak karenah perlu dihadapi, sama ada ianya datang dari dalam mahu pun luar namun semua ini menuntut kesabaran yang tinggi, ini kerana muslimat juga tidak terkecuali dari politik,"jelasnya.

Katanya lagi, persoalan yang seringkali menimbulkan tanda tanya kenapa PAS masih tidak mampu memerintah negara walaupun PAS sudah wujud sejak lebih 50 tahun lalu.

"Apakah usaha kita selama ini masih tidak cukup untuk mencapai kemenangan, atau pun mungkin ada faktor-faktor lain yang menghalang kemenangan ini?"soalnya.

"Justeru kerana itu setiap kita perlu melakukan muhasabah diri dan seterusnya mengkoreksi sebarang kelemahan yang ada,"tambahnya lagi.

Menurutnya, “penyertaan PAS dalam pilihan raya bukan sekadar untuk menang semata-mata sebaliknya peluang ini dapat dimanfaatkan untuk menyebarluaskan lagi ajaran Islam kepada masyarakat dan rakyat."

Ini kerana semasa pilihan raya ruang yang ada agak luas berbanding dalam keadaan biasa yang begitu terhad, maka kesempatan ini perlu digunakan sepenuhnya untuk menyampaikan mesej dakwah Islam kepada orangramai,katanya. - mks.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular