Bisik-bisik para perwakilan

Mengapa Ust. Harun Taib meninggalkan Dewan Ulama’ dan bertanding sebagai naib presiden sedangkan beliau mempunyai kedudukan yang tertinggi sebagai ketua dewan ulama’. Ramai dari perwakilan tertanya mengapa dan kenapa ust. Harun lawan ust. Nasharuddin?

Apakah ust. Nasharuddin tidak berkaliber sebagai timbalan presiden sehingga beliau dicabar oleh ust. Harun. Ataupun ust. Nasharuddin tidak menunjukkan kematangannya dalam menjalankan tugas sebagai timbalan presiden? Ataupun ust. Nasharuddin bukan seorang ulama’ dan mungkin beliau dipandang sebagai golongan professional. Inilah yang sedang diperkatakan oleh para perwakilan di kedai-kedai dan warung-warung.

Apapun pengundian telah pun dijalankan pada petang tadi. Persoalan hari ini kalau ust. Nasharuddin tewas di manakah beliau akan ditempatkan. Adakah beliau akan kembali diletakkan sebagai setiausaha agung? sedangkan tempat ini telah disandang oleh dato’ kamarudin. Andaikata ust. Harun taib tewas dimana pula beliau akan ditempatkan. Isu ini kalau dibincang makin lama makin menarik dan berbagai andaian dan spekulasi timbul. Adakan ust. Nasharuddin akan diletakkan sebagai ajk tambahan seandai dia kalah? Sedangkan beliau sebelum ini sebagai timbalan presiden dan ust. Harun taib sebagai ketua dewan ulama’.

Adakah mereka ini akan redha dengan kekalahan yang akan dihadapi. Kita maklum bahawa mereka dikalangan ulama’ yang mungkin akan redha dengan kekalahan mereka. Tapi ini adalah kehendak perwakilan. Tapi di hati kecil mereka siapa yang tahu?

Bagaimana pula pandangan ahli-ahli politik yg lain? Dan mungkin ramai yg tertanya-tanya apa sebenarnya yang berlaku. Hanya saf kepimpinan sahaja yang tahu dalam hal ini. Bagi kita, kita bimbang akan menimbulkan suatu suasana politik yang kurang menarik yang akan mendapat kritikan dan serangan yang hebat dari pihak musuh.

Saya percaya isu ini akan diputarbelitkan oleh pihak media memandangkan kedua-duanya adalah tokoh yang berkaliber. Ramai di kalangan perwakilan agak keliru untuk memberikan undi pada mereka ini. Ibarat ditelan mati mak diluah mati bapak.

Dan agak pelik juga mengapa ust. Harun taib seorang tokoh ulama’ tiba-tiba bertanding untuk jawatan timbalan presiden? Dan apakah ust. Nasharuddin bukan seorang tokoh ulama’? cakap-cakap politik yang menyatakan ust. Nasharuddin orang yang dikira terlalu muda untuk memegang jawatan tersebut. Tetapi mengapa sebelum ini beliau dipilih sebagai timbalan presiden dan mendapat sokongan daripada perwakilan? Ataupun untuk perubahan kepimpinan ulama’ memandangkan era kepimpinan ust. Harun taib seorang tokoh ulama’.

Dalam suasana hari ini pas akan menghadapi pilihanraya umum pada bila-bila masa sahaja. Dan saya pasti isu ini akan hangat diperkatakan oleh media untuk bahan pilihanraya pihak lawan(Umno).

Apakah akan berlaku perpecahan selepas ini? Apapun kita mendoakan mudah-mudahan dengan terbentuknya jawatankuasa pas pusat ini yang dijangka keputusannya akan diumumkan pada petang sabtu atau pun ahad pagi akan memantapkan lagi kepimpinan pas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular