Barang Naik (BN) Salah Siapa?

Kerajaan Umno Barisan Nasional mengetahui kenyataan apa jua yang dirancangkan dan diwartakan pasti akan memberi kesan kepada pengguna dan rakyat negara ini. Apakah mereka hanya memekakkan telinga dan membutakan mata? Tidak, cuma mereka tidak terkesan di atas apa jua perlakuan dan tindakan pengilang, pemborong dan peniaga runcit dengan menaikkan harga barang sesuka hati. Sudah tentu mereka pemimpin kerajaan (BN) berpendapatan tinggi kalau dibandingkan dengan rakyat rata-rata berpendapatan rendah. Apakah dengan kenaikan gaji kakitangan kerajaan dapat menyelesaikan masalah kenaikan harga barang?. Sekurang-kurangnya kakitangan kerajaan dapat menarik nafas lega di atas kenaikan gaji tetapi bagaimana beban sara hidup dengan kenaikan harga barang masa kini? Bagaimana nasib pekerja swasta, nelayan, dan sektor awam yang terasa akibat kenaikan harga barang masa kini?

Dari kenaikan harga barang hinggalah kenaikan kadar tol dan kenaikan harga minyak, sehingga hari ini memang terbukti kerajaan BN melakukan tindakan zalim terhadap rakyat. Dalam satu kajian di bawah Lajnah Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor yang memantau kenaikan harga barang. Boleh dikatakan kesemua barang dinaikkan harga. Harga minuman panas dan sejuk dinaikkan sebanyak 10 sen.

Hasil tinjauan Jawatankuasa Pengguna Dewan Pemuda Pas Negeri Johor, terbuktinya di sekitar negeri Johor harga barang telah naik. Tinjauan telah dibuat di beberapa pasaraya, kedai mini, kedai runcit, dan pasar malam. Harga barang terkini adalah seperti berikut:


Barangan

Harga Sebelum

Harga Terkini

Minyak masak 5kg

RM 10.90

RM 13.20

Telur Sepapan Gred A

RM 6.70

RM 8.60

Limau Nipis (1 kg)

RM 5.90

RM 7.90

Milo (1kg)

RM 10. 40

RM 12. 90

Susu F&N

RM 1.80

RM 2.10

Kacang Panjang

RM 1.79

RM 3.00

Ayam (1kg)

RM 4.80

RM 5.80

Cili Kering (1kg)

RM 7.60

RM 8.90

Kacang Bendi (1kg)

RM 3.50

RM 4.50




Inilah sebahagian daripada barangan keperluan harian yang naik hasil dari tinjauan Lajnah Pengguna. Boleh dikatakan bahawa kesemua barang-barang dinaikkan harga. Dengan kenaikan harga barang ini tentunya akan membebankan rakyat berpendapat rendah khususnya dan rakyat amnya. Inikah hasil pembangunan yang dicanangkan. Inikah hasil pembangunan wilayah pembangunan Iskandar yang dijalankan. Adakah inibukti BN mengawal kepentingan rakyat atau ini adalah komplot jahat BN dengan pengilang dan pemborong dengan sengaja menaikkan harga barang?

Pada masa ini para peniaga bebas menaikkan harga barang. Harga sekeping roti canai di Johor adalah 90 sen dan Roti Telur RM 1.80 dan Roti Sardin RM 3. Krisis kenaikan harga barang ini berpunca selepas kenaikan harga tepung. Siapa yang harus kita salahkan? Peniaga atau Kerajaan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular