Lagi Krisis Blog

Saya agak tertarik dalam mengulas isu ini, kerana ia memperlihatkan beberapa kelemahan dan “kepeningan” yang dialami oleh kebanyakan pihak. Satu analogi mudah untuk menyelesaikan masalah ini ialah BLOG atau WEB LUCAH! Saya beranggapan bahawa blog-blog jenis ini sangat membanjiri alam maya tanpa mengira negara.

Amaran kepada penulis blog
Oleh Norfatimah Ahmad dan Jalal Ali Abdul Rahim

Pengendali bangkit isu perkauman, hina agama akan kena tindakan tegas : Najib KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak (gambar) malam tadi menegaskan pengendali dan penulis laman blog yang membangkitkan isu berbau perkauman atau menghina agama tidak akan terlepas daripada dikenakan tindakan undang-undang.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kebebasan menulis atau memberi pandangan ada hadnya dan kerajaan tidak akan membiarkan mana-mana pihak mengganggu gugat perpaduan negara serta menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat.

“Mereka mesti bertanggungjawab sepenuhnya kepada laman web mereka dan tidak menganggap sikap toleransi kerajaan sebagai lesen untuk menyiarkan apa saja atas nama kebebasan bersuara tanpa memikirkan kesannya kepada masyarakat.

“Kerajaan bertanggungjawab terhadap kesejahteraan masyarakat,” katanya ketika berucap pada Malam Wartawan Malaysia 2007 dan majlis penyampaian Hadiah Kewartawanan Malaysia MPI-Petronas 2006 di sini.

Kelmarin, Umno membuat laporan di Balai Polis Daerah Dang Wangi terhadap laman web Malaysia Today kerana menyiarkan komen sensitif berhubung isu kedaulatan Yang di-Pertuan Agong, Islam dan perkauman.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dilaporkan berkata, komen orang ramai yang disiarkan laman web itu pada 11 Julai lalu melanggar undang-undang dan menghina kedudukan Yang di-Pertuan Agong.

Artikel Penuh dari Berita Harian…
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Wednesday/Mukadepan/20070724232625/Article/

25 Julai : Raja Petra disiasat polis isu 'hina Agong, Islam'

Pengendali laman blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin hari ini memberi keterangan ekoran laporan polis oleh Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib pada Isnin lepas yang mendakwanya menyiarkan komen sensitif dalam laman blog itu.

Penulis blog berusia 57 tahun itu berada di balai polis Dang Wangi untuk diambil keterangan mulai pukul 12.15 tengah hari hingga 7.15 petang. Beliau tiba di ibu pejabat polis tersebut dengan diiringi isterinya Marina Lee Abdullah, 51.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zulkarnain Abdul Rahman mengesahkan kepada pemberita, Raja Petra dipanggil untuk memberi keterangan berhubung komen orang ramai yang disiarkan dalam Malaysia Today pada 11 Julai lepas yang dikatakan menyentuh sensitiviti agama, kaum dan menghina institusi Yang di-Pertuan Agong.

Marina memberitahu pemberita di perkarangan balai polis itu, suaminya menerima panggilan telefon daripada seorang pegawai polis berpangkat Asisten Supritenden pada pukul 8 pagi supaya hadir ke balai polis untuk memberi keterangan.

Raja Petra yang ditemui sebaik selesai memberi keterangan, berkata beliau dipanggil memberi keterangan berhubung penyiaran komen pembaca di laman webnya yang didakwa menghina institusi Raja Berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.Katanya beliau dipanggil sebagai saksi bagi siasatan laporan itu dan kes disiasat mengikut Sekyen 112 Akta Hasutan.

Turut berada di balai polis itu Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat Tian Chua, Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa serta orang ramai pada pukul 11 pagi.

Raja Petra pernah dipanggil untuk memberi keterangan tahun lepas berhubung satu artikelnya dalam laman blog itu.

Malaysia Today diwujudkan sejak Ogos 2004. – BERNAMA

Ulasanku

Saya agak tertarik dalam mengulas isu ini, kerana ia memperlihatkan beberapa kelemahan dan “kepeningan” yang dialami oleh kebanyakan pihak. Satu analogi mudah untuk menyelesaikan masalah ini ialah BLOG atau WEB LUCAH! Saya beranggapan bahawa blog-blog jenis ini sangat membanjiri alam maya tanpa mengira negara.

Lihatlah sendiri, apabila isu sensitiviti perkauman berlaku, ramai yang bangkit menentang kononnya akan menimbulkan perpecahan di dalam masyarakat dan mengancam keselamatan negara. Di sini kita boleh bezakan di antara mempersendakan pengHARAMan Allah SWT yang semakin diabaikan.

Lihatlah sendiri, sekiranya seseorang itu melanggar undang-undang negara, ramai yang beriya-iya mengecam tindakan tersebut. Tetapi apakah tindakan bagi mereka yang mempersendakan pengHARAMan Allah SWT?! Allah SWT mengharamkan pornografi di dalam setiap saluran, tetapi ia langsung tidak diambil endah oleh masyarakat hari ini.

Di manakah kita? Islam yang semakin dihina dan dicerca secara dalam tidak dihiraukan, sebaliknya sekiranya seorang manusia dihina atau dikritik, semua bangkit dengan marah-marah membabi buta dan membuta tuli!

Adakah kita berjuang dengan keMELAYUan kita atau ISLAM? Adakah MELAYU yang dikehendaki oleh Allah SWT atau ISLAM? Ingatlah, hari ini MELAYU tidak lagi sinonim dengan ISLAM. Seorang MELAYU langsung tidak dipandang sekiranya ISLAM di dada dibuang! Fikirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular