Penduduk Tmn. Cendana Gempar Amaran Menyita Rumah


Penduduk taman.cendana gempar apabila Pej. Setiausaha kerajaan negeri johor memberi amaran akan menyita rumah mereka kerana kegagalan membayar sewa bulanan sebanyak RM100 sebulan. Kebanyakan mereka gagal membayar tunggakan sewa bulanan sehingga mencecah 3 tahun. Kebanyakan penghuni rumah ini adalah penghuni yang dahulunya tinggal di kawasan setinggan Kg. Sg. Rinting dan Kg. Bakar Batu. Kesemua mereka adalah di kalangan orang Melayu.

Dalam pertemuan Ketua pemuda dengan seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Ismail, beliau menyatakan bukan dia tidak mahu membayar sewa tetapi kerana kerajaan negeri Johor menjanjikan pampasan kepada mereka yang telah dipindahkan daripada kawasan setinggan ke rumah flet yang disediakan. Tetapi hingga kini hampir 3 tahun beliau tidak menerima sebarang pampasan seperti yang dijanjikan. Walaupun beliau telah meneroka tanah setinggan tersebut hampir 15 tahun namun beliau masih tidak menerima geran sehinggalah beliau diarahkan berpindah.


Kelihatan penduduk Flet Tmn. Cenda Blok 43 berpusu-pusu membayar tunggakan sewa rumah mereka.

Bagi Dewan Pemuda Pas Pasir Gudang, peristiwa ini menunjukkan bagaimana nasib orang melayu yang merempat di tanah air sendiri walaupun di kalangan mereka ini adalah penyokong setia Umno Barisan Nasional. Bayangkan dengan bayaran Rm100 sebulan orang Melayu tidak mampu membayarnya. Ini membuktikan bahawa Umno ternyata gagal untuk membela nasib orang Melayu dan juga untuk membantu meningkatkan ekonomi bangsanya. Walaupun negara kita telah merdeka hampir 50 tahun di mana Umno merupakan parti yang memerintah yang kononnya memperjuangkan bangsa Melayu tetapi pada hakikatnya nasib Melayu jauh kletingglaan dari bangsa dan agama lain. Walaupun banyak dasar-dasar yang dibuat oleh kerajaan untuk meningkatkan tahap ekonomi orang melayu tetapi dasarnya hanya menguntungkan kroni mereka sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular