PAS Diterima Baik Kaum Cina, Tok Guru Dipandang Tinggi


Kuala Lumpur: PAS kini diterima baik oleh bukan Islam dengan imej yang sangat baik kerana keperibadian dan kesederhanaan pemimpinnya terutama Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Demikian ujar bekas Naib Presiden Gerakan, Dato’ Dr Tan Kee Kwong kepada Harakah dalam satu wawancara ekslusif bersama beliau baru-baru ini.

“Saya lihat, walaupun pemimpin tinggi BN banyak komen (kritik) terhadap Tok Guru (Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat), tetapi kita lihat hidup dia, dia sangat mesra.”

“Hidup dia (Tok Guru) sangat sederhana berbanding dengan pemimpin UMNO yang guna ‘sport car’ dan sebagainya mewah. Walaupun UMNO kritik, tetapi kita orang cina sangat suka dengan dia (Tok Guru) dan kami sokong dia,” kata Dr Tan yang juga bekas Timbalan Menteri Tanah Dan Koperasi pada tahun 1999 hingga 2004.

Ujar Dr Tan, jika satu ketika dahulu kaum Cina memendang Tok Guru dan PAS sebagai ‘negatif’ namun, pandangan tersebut hari ini telah berubah kepada positif.

“Pandangan orang Cina kepada PAS semakin baik, malah dalam pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang, kita dapat lihat orang Cina dan India sanggup membawa bendera PAS mereka genbira, pakai baju Tok Guru kerana ingin member sokongan kepada PAS.

"Ini satu perubahan yang sehingga kini kekel kerana bagi kaun CIna masa depan mereka sudah tiada jika Umno-BN terus memerintah. ujar beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Parti KeADILan Rakyat (KeADILan).

Menurut Dr. Tan, sejak dahulu sewaktu jadi Ahli Parlimen, beliau telah mengenali AJK PAS Pusat, Dr kamaruddin Jaffar dan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub kerana baginya mereka ini sangat baik dan mereka ini sangat mesra.

"Saya rasa apa yang penting bagi PAS ialah, mereka masa akan datang perlu mempamerkan bahawa Malaysia sebuah negara Islam yang Moderate. Ini perlu, dan lepas ini hal-hal isu Allah kita dah lihat kenyataan PAS ini tiada masalah," katanya lagi.

PAS banyak berubah kepada jauh lebih baik, dan parti ini kata Dr. Tan telah menjalankan Islam yang betul, namun beliau juga mahu pemimpin PAS yang lain lebih banyak berinteraksi dengan pelbagai kaum untuk memperkukuhkan hubungan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Diari


Google

Promosi

Harakahdaily - Edisi Bahasa Melayu

TKO Versi 12 [TranungKite Online]

Ahli Parlimen PAS

Tadah Kitab

Tips Teknologi

Catatan Popular